Blogger Backgrounds
style="background: url(http://thecutestblogontheblock.com/wp-content/uploads/2011/10/preciouspetalscopy.jpg) center top fixed no-repeat !important;">

slide

Tuesday, 11 December 2012

IM NOT GOOD ENOUGH

hari demi hari berlalu.sunyi sepi ati ini.kosong.hari aku lalui sangat hambar.tanpa kamu semua.selama tiga tahun kita kenal.aku ingin meminta maaf andai terkasar bahasa.aku tahu aku tidak mampu menjadi teman yang terbaik untuk kamu semua.kadang diri ini emosi,marah dan kecewa.tapi aku bangga walaupun aku terlalu banyak kelemahan tapi kamu semua masih sudi menjadi sahabat aku.aku tertanya,bilakah kita akan berkumpul lagi?mungkin situasi takkan sama seperti dalam kelas,tapi biarlah sama seperti kita semua pergi ke sarawak.atau ke kl mungkin.itu adalah trip yang terbaik pernah aku ikuti.di kl kenangan terindah kita walaupun tak lama.dan di sarawak.di bumi kenyalang kita lalui susah dan senang sama-sama tanpa pengawasan dari orang lebih dewasa dari kita.hanya kita-kita sahaja.susah senang same kita harungi.mengambil berat antara satu sama lain.mana mungkin aku dapat lupakan semua itu sekelip mata.aku bukan lah orang yang senang melupakan apatah lagi sesuatu yang terindah dalam hidup aku.walaupun aku sedar yang terindah itu hanya sementara.tapi itulah kenangan manis kita semua.sungguh aku sunyi sangat.makan sorang-sorang.keluar sorang-sorang.dah tak ada mona dan ain yang selalu teman aku pergi mana.makan sama-sama.aku rindu korang sangat-sangat.sampai dah tak tahu camna lagi nak hilangkan kerinduan ni.selama tiga tahun aku biasa makan,keluar,bergurau,bergaduh,borak,ketawa,menangis dengan kamu semua.macam mana aku nak hilangkan tabiat tu dalam sekelip mata.aku tak mungkin dapat lakukan dalam masa terdekat malah mungkin mengambil masa yang panjang untuk biasakan semua tu tanpa kamu semua.aku rasa lost sangat.sesusah mana pun hidup zaman belajar di unisza dulu aku tak pernah rasa down camni.dulu ada orang akan dengar setiap keluh kesah aku.akan ade someone when im happy or sorrow.sekarang.aku dah tak ade sape nak luahkan semua tu.gembira atau sedih pendam sendiri je.perpisahan ini sungguh menyakitkan.namun apa daya terpaksa ku telan semua kepahitan.kesunyian ini membunuh jiwaku.:(

PERSAHABATAN ITU KETAWA DAN AIRMATA

ASSALAMUALAIKUM SEMUA^^



lama sangat blog ni tak di update.nak cakap bz rasanya takde keje sangat pun.lebih kepada tak ada mood sebenarnya.masa berlalu dengan pantas sangat kan,sampai tak sedar kita dah di penghujung tahun 2012.hanya sebulan je lagi sebelum tahun 2012 melabuhkan tirainya.dalam tak sedar.aku kini bukan lagi bergelar mahasiswi unisza.alhamdulillah aku dan kawan2 sudah bergraduat pada 2/12/12 dengan rasminya di stadium tertutup unisza..berakhir konvo maka berakhir lah pertemuan kami.erk sebenarnya tak tahu bila akan jumpa.sebelum konvo selalu cakap selepas konvo kita akan jumpa.kita akan kumpul semula.tapi kini konvo dah habis.entah bila akan berjumpa.hati ini terlalu rindu nak berkumpul seperti dulu.masih adakah kesempatan itu.hidup dan mati kita tak tahu bila.takut sangat tak sempat jumpa kalian semua andai hidup di dunia ini singkat.mengenali kawan-kawan diploma pentadbiran islam adalah satu anugerah tak ternilai dalam hidup aku.ada perasaan halus dalam diri ini.hubungan kita terlalu erat.malah lebih erat dari mereka yang ada pertalian darah.selama tiga tahun,kita bergurau,bergaduh,berselisih faham,berkongsi idea,di dalam kelas mahupun di luar kelas.sungguh aku katakan inilah sahabat-sahabatku yang sebenar,berbanding di zaman persekolahan.dengan kamu aku mengenal erti persahabatan.setiap inci dan ruang di bumi unisza/terengganu mempunyai memori yang takkan pernah aku lupa.setiap sudut kita ambil gambar sampaikan penuh memori,mana mungkin semudah itu aku lupakan kamu semua.pada kamu aku berkongsi masalah,cerita.bergosip.waktu konvo sangat singkat pertemuan kita.masa berjumpa hari konvo aku rasa seolah-olah kita seperti di zaman belajar dulu.manisnya pertemuan itu.tapi pahitnya perpisahan.maaf aku tak kuat hadapi perpisahan ini.biar lah orang nak cakap apa.sebab aku betol-betol mengerti apa itu erti persahabatan.aku dah hilang kawan nak bercerita.,nak bergelak ketawa.nak makan sama.nak keluar sama-sama.sungguh aku sunyi.sunyi tanpa kamu semua.sampai tak tahu macam mana nak describe rasa sunyi ini.aku sedar masa takkan dapat undur semula.hanya kenangan je mampu buatku tersenyum.saat kita dalam kelas.kejap je masa 3 tahun tu berlalu kan.masa zaman belajar selalu tension nak habis belajar cepat-cepat.bila dah habis rindunya hanya ALLAH je yang tahu.hanya gambar yang menjadi kenangan dan pengubat rinduku.terima kasih sahabat atas kenangan dan memori terindah kita.

SAYANG kamoo..xoxo

moga persahabatan kita terus kekal

aku rindu saat ini

trm kasih mona dan ain sudi jd shbtku

pic terakhir bersama kamo2 smua

konvo time.one n only

u r my #bff

Saturday, 15 September 2012

Adakah Dia milikKU?


Assalamualaikum WBT..Alhamdulillah, kita masih dipinjamkan nikmat nyawa dan Islam olehNya..jadi, gunakanlah sebaik mungkin, ye?


JODOH..ehem-ehem..walaupun umur saya agak muda untuk membahaskan soal ini dan masih belum punya banyak pengalaman, tapi, insyaallah, saya sekadar berkongsi dan bercerita, serta memohon teguran dari rakan sahabat yang lebih tinggi ilmunya daripada saya berkenaan soal ini ;)


Satu malam, saya mesej dengan kawan(perempuan of course) , bunyinya lebih kurang begini..


Entah kenapa malam itu kami membahaskan isu jodoh ;)


Saya : Erm, jodoh saya belum sampai! biar lah dia datang sendiri..awak rasa mana yang baik? cari jodoh ke atau biar dia datang sendiri?


Kawan : kata orang baik biar ia datang sendiri..


Saya : tapi, kalau datang sendiri selalunya lambat..


Kawan : menurut pembacaan saya, yang dicari mudah pergi, yang datang sendiri, kekal..pilihlah! :)


Ahaha..dan perbicaraan kami selepas itu sangat melalut dan terlalu ke hadapan..maka tidak boleh diceritakan di sini..;)


So, jodoh! saya percaya pada jodoh..ya, sebab ada jodoh maka kita bertemu di sini..pembaca bertemu dengan hasil-hasil tulisan saya dan Wana disini yang masih banyak perlu diperbaiki..sebab jodoh, saya bertemu dengan rakan sahabat walaupun hanya di alam maya ;)


Jodoh ini sudah tersirat sejak azali..sudah tertulis di Luh mahfuz..LuH MAHFUZ??


Luh Mahfuz ialah sebuah kitab yang Allah tulis di dalamnya qadha qadar semua makhluk sebelum Allah jadikan mereka.
Ini dapat dibuktikan daripada firman Allah dalam surah Al Haj ayat 70 :أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاء وَالأَرْضِ إِنَّ ذَلِكَ فِيْ كِتَابٍ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللهِ يَسِيْرٌ. (سورة الحج أية 70)


maksudnya : Terjemahan Ar Rahman : 70. Bukankah Engkau telah mengetahui bahawasanya Allah mengetahui Segala Yang ada di langit dan di bumi? Sesungguhnya Yang demikian itu ada tertulis di Dalam Kitab (Lauh Mahfuz); Sesungguhnya hal itu amatlah mudah bagi Allah.
 Disebutkan dalam kitab-kitab tafsir satu kata-kata daripada Ibnu Abbas (ابن عباس) : Luh Mahfuz itu diperbuat daripada yaqut merah, atasnya terikat pada arasy manakala bawahnya di pangkuan malaikat-malaikat, tulisannya cahaya, dan penanya cahaya, Allah melihat kepada Luh Mahfuz setiap hari sebanyak 360 kali, setiap kali Allah melihat kepada Luh Mahfuz Allah akan berbuat apa yang dia kehendaki, Allah akan mengangkat darjat orang yang hina, Allah akan merendahkan orang yang tinggi darjat, iaitu Allah mengkayakan yang miskin dan memiskinkan yang kaya, Allah menghidupkan yang mati dan mematikan yang hidup, Allah berbuat apa yang Allah kehendaki, tiada tuhan yang sebenar-benarnya melainkan Dia.

    Daripada Ibnu Abbas lagi : Allah menciptakan Luh Mahfuz dalam tempoh seribu tahun, maka Allah berkata kepada pena sebelum Allah ciptakan makhluk-makhluk Allah : tulislah ilmu Ku pada makhluk-makhluk Ku, maka berlakulah apa yang hendak berlaku hingga ke hari kiamat.
    Adapun melihat Luh Mahfuz, maka tidak ada satu pun dalil yang boleh diyakini bahawa Allah pernah memberikan keizinan kepada mana-mana manusia yang Allah kehendaki. Kalau perkara itu mungkin, maka sudah tentu Allah akan memberikan keizinan kepada Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam melihat Luh Mahfuz, yang mana Nabi Muhammad telah sampai kepada penghujung ciptaan Allah sedangkan malaikat Jibril sendiri pun tidak pernah sampai ke situ. Kisah itu berlaku pada malam Lailatul Qadar.

    Adapun melihat beberapa perkara ghaib yang terkandung di dalam Luh MAhfuz, maka harus dicapai oleh sesiapa yang Allah kehendaki, maka sesungguhnya para nabi melihat sebahagian daripada kandungan Luh Mahfuz melalui jalan wahyu.

    Ianya juga berlaku kepada beberapa orang soleh dengan jalan kasyaf dan ilham daripada Allah Taala.

subhanallah! semuanya Allah dah catat dalam lauh Mahfuz ni :) ajal, maut. jodoh, pertemuan, semuanya!! jadi, nak ke tak..kita kena percaya yang itu semua sudah Allah takdirkan pada kita..kita tak berhak nak ubah atau persoalkan..Terima semuanya dengan redha..

"Ya Akhi, bukan aku menolak dirimu kerana kekuranganmu..tapi, kerana kekuranganku..aku masih belum cukup sempurna untuk menjadi isteri solehah untukmu..marilah, kita sama-sama mencari ilmu berumahtangga dahulu, sebelum kita membina keluarga yang diredhai Allah, insyaallah..aku tidak menolak andai jodohku bersamamu..aku pasti engkau layak menjadi imam ku..aku pasti engkau pantas mendapatkan mahkotaku..kerana cintamu padaNya melebihi cintamu padaku..akan ku jaga amanah ku..akan ku jaga maruah serta kehormatanmu..akan ku izinkan diriku sepenuhnya untukmu..asalkan cinta kita selaras dengan cinta padaNya..dan seandainya engkau tahu, aku mungkin tidak layak mendampingimu..atau Allah telah kurniakan lelaki yang lebih baik untukku..Allah maha mengetahui segalanya..namun, dalam doa ku, ku titipkan agar ada jodoh di antara kita..dan agar kau bahagia dan sentiasa mendapat perlindungan dariNya, ya Akhi..teruskanlah perjuanganmu..semaikan lah rasa cinta mu pada Nya dan nabi Nya, insyaallah, wanita solehah menjadi milikmu..kerana lelaki yang baik untuk wanita yang baik..wasalam~"

Wednesday, 8 August 2012

Cinta Tak Semestinya Memiliki


Cinta tidak semestinya akan bersatu… menyintai seseorang menerima dia seadanya.. kekurangan dan kelebihan dia.. Cukup beruntung jika cinta kita dapat bersatu.. tapi cinta itu menuntut pengorbanan.. jika cinta tidak dapat bersatu kita harus redha dengan ketentuanNya..

Tidak semua kebahagian milik kita, ada ketika kita harus menanggung derita.. memang pahit dan terasa ingin menangis dan tidak mahu hidup… tapi apalah daya kita sebagai manusia.. ujian dari Allah menjadikan kita lebih kuat. Kita tidak harus berputus asa. Cinta yang abadi hanya pada DIA yang satu. Allah yang Esa.

Cinta datang dalam hidup kita tanpa isyarat dan syarat, dia datang tanpa diundang dia pergi tanpa dihalau… datang dan perginya cinta tiada siapa yang tahu. Perasaan orang yang dilamun cinta memang cukup indah.. macam dunia ini milik mereka.. Hakikatnya mana ada perhubungan cinta yang tiada badai.

Dugaan dalam bercinta adalah saat diri kita diuji, mampukah kita melawan semua ujian itu.. jika kita mampu menepis dan menanggung semua dugaan kita akan bahagia menikmati cinta… namun jika kiga gagal untuk melalui semua ujian ini maka kita akan gagal mengapai kebahagiaan.

Bila berbicara soal cinta memang cukup indah dan begitu membahagiakan. Seolah-olah kita berada diawang-awangan, terbang di udara, berenang dilautan, berjalan dibumi tanpa berpijak… uh… memang best…

Namun mampukah kita mengapai cinta yang kita impikan…cinta memang satu perkara yang sering dikatakan terlalu komplek untuk difahami. Cinta itu sesuatu yang subjektif, cinta tak semestinya sesama manusia. Kita juga harus mencintai alam dan persekitaran kerana jika tiada cinta pada alam, alam akan jadi rosak dan hancur musnah.

Cinta waktu remaja sering dikatakan saat yang paling indah.. ia juga dikenali sebagai cinta monyet.. (bertuah sungguh sang monyet). Kenapa cinta monyet? Cinta monyet ini tidak kukuh.. mudah beralih arah.. macam monyet juga kerana ia bergayut dari satu dahan ke dahan yang lain. Namun ada juga cinta monyet yang kekal hingga akhir hayat, Beruntung sungguh insan ini. Tidak semua orang dapat merasainya… Biasanya cinta ini akan kita ingat sampai bila-bila. Memberi kesan yang cukup dalam biarpun cinta ini tidak kesampaian.

Cinta memang diperlukan oleh setiap insan, tak kira pangkat atau darjat. Mereka semua perlukan cinta untuk meneruskan kehidupan ini. Kita perlukan cinta untuk menjana ekonomi kita kerana bila ada cinta kita ada matlamat untuk hidup. Kita akan meningkatkan taraf hidup kita untuk membahagiakan pasangan kita…

Cinta adalah menerima dan memberi. Perlu ada dua hala untuk berjalan dengan lancar. Jika berjalan dengan cara sehala akan pincang dimana-mana. Siap sedia menerima kekurangan dan kelebihan dia. Kita tak perlu untuk menaruh harapan yang begitu tinggi pada cinta yang ada kerana jika harapan itu terlalu tinggi bila jatuh ia akan jadi terlalu sakit.

Namun menyintai tak semesti memiliki melihat orang yang kita cintai itu bahagia itu sudah cukup bagi kita… adilkah?  Mulut mudah menuturkan tapi hati? Tiada siapa yang tahu. Memang itu yang kita harapkan bila cinta kita tak kesampaian.. kita nak berkorban untuk orang yang kita sayang… mengharapkan yang terbaik buat dia.. biarpun hati sendiri luka yang amat dalam.. siapa tahu? Hanya kita sendiri yang tahu.

Setelah kehilangan cinta kita amat sukar untuk menerima cinta yang lain. Perasaan takut akan dikecewakan semula itu cukup tebal, ini membuatkan kita curiga untuk menerima cinta. Memang tidak dinafikan patah tumbuh hilang berganti tapi yang patah itu tidak akan sama sekali dengan yang tumbuh. Biarpun yang datang itu sebaik malaikat pun kita sukar untuk menerima dia. Terkadang Allah nak menguji kita dengan menemukan kita dengan orang yang salah terlebih dahulu baru kita jumpa orang yang betul. Namun bila hati kita telah dilukai sukar untuk kita menerima orang yang baru itu. Oleh itu bukalah hati kita untuk menerima kenyataan dan realiti kehidupan.

          Dalam kehidupan ini banyak pintu telah diciptakan untuk kita. Berbagai pintu untuk kita buka, ada bahagia ada derita. Terkadang bila kita sudah terperangkap di satu pintu kita leka dan malas untuk menoleh atau mencari pintu yang lain. Sedangkan pintu itu pintu yang cukup derita. Kita rela menderita dari kita bergalih ke pintu yang lain. Terkadang kita dah jumpa pintu ada kunci tapi kita takut nak masuk. Kadang kita jumpa pintu tapi  tak jumpa kunci atau sekarang ni zaman canggih lupa pulak ‘password’ nak buka pintu. Aduhai… sedihkan…

Ada pepatah kata cinta yang bahagia ibarat taman yang subur penuh dengan bunga-bunga segar dan rama-rama yang berterbangan riang. Kita akan terus tinggal di situ selama mana pun tanpa ragu. Namun cinta yang derita ibarat taman yang kontang dipenuhi dengan tumbuhan-tumbuhan yang mati. Taman yang tandus ibarat padang pasir yang kita tidak akan sanggup berada lama di dalamnya.

Kesimpulannya dalam cinta, kita perlukan kekuatan dalam diri, baik dari segi mental dan fizikal. Perlu tabah untuk mengharungi segala dugaan dan ujian dalam bercinta. Kita tidak akan menduga apa yang akan datang pada kita. Semuanya tidak terjangkau oleh fikiran kita. Oleh itu kita harus pelihara cinta kita agar terus mekar mewangi sampai bila-bila. Namun besar mana pun cinta kita sesama manusia tidak sama betapa agungnya cinta Allah pada hambaNya. Oleh itu biarlah ianya seiring melangkah…

Sunday, 17 June 2012

F.R.I.E.N.D.S.H.I.P.

assalamualaikum semua.dah lama rasanya aku tak update blog ni.entah lah,sejak stay umah ni memang mood nak update blog agak kurang.cuma malam ni je tiba-tiba terlintas di hati nak update..sudah tiga bulan aku habis belajar,budak diploma pun dah masuk belajar semula.kejap je kan masa berlalu.dah tiga bulan juga aku tak jumpa semua kawan-kawan aku masa belajar di unisza.semua nya ade komitmen masing-masing..kali ni aku nak cakap pasal persahabatan...dalam masa tiga bulan ni banyak yang aku belajar tentang persahabatan,kesetiaan dalam bersahabat.dan macam-macam lagi..aku rindu sangat-sangat kawan aku.kadang-kadang aku rasa macam kami semua hanya bercuti lama je.bukan dah habis.susah nak percaya kan..dalam pada itu juga aku dah kehilangan semua kawan.walaupun sering contct thru fb tapi semua tu tak sama macam kita berjumpa face to face kan..sangat sukar di ungkap dengan kata-kata tapi kerinduan tu buat aku selalu teringat kenangan bersama mereka semua.dulu semasa ada di asrama.kami hanya bergantung harap sesama sendiri.semuanye mengambil berat antara satu sama lain,makan sama-sama,outing,belajar sama-sama..walaupun kadang-kadang timbul rasa tidak puas hati tapi itu semua lumrah kan.manusia bila dekat macam tu la,tapi itu tak bermakna tidak ada rasa sayang..persahabatan kami semua bermula sejak aku mula menjejakkan kaki di unisza tahun 2009..masa tu aku memang rasa xselesa..kami semua di tempatkan di blok g.tahun pertama macam biasa tak ada lah rapat sangat.bila tahun kedua kami berpindah ke maryam.di situ lah kemesraan kami makin erat..tiap-tiap malam kami akan borak atau pergi ke bilik kawan-kawan yang lain.bila tiba tahun ketiga persahabatan kami ibarat sebuah keluarga..entah kenapa hari demi hari aku merasakan perpisahan antara kami semua..pada tahun akhir itulah pelbagai aktiviti kami lakukan bersama..aktiviti kami,pergi dan balik kelas sama-sama.makan ramai-ramai di kafe,kadang-kadang mereka makan di ruang tamu rumah aku,di situ kami bercerita,berkongsi masalah,pelbagai luahan yang kami lakukan sambil makan..bila hari selasa atau khamis kami semua pergi ke pasar malam belakang unisza,berjalan ramai-ramai,bila dah bosan makan di kafe,kami akan berjalan keluar ke kedai-kedai makan berdekatan,memang kalau nak dikira memang agak jauh plus kami berjalan kaki tapi bila keluar ramai-ramai macam tu tak rasa jauh sangat.pernah satu petang kami terlampau bosan,kami main tali,bola kaki tiga di bawah blok m,memang macam budak-budak sampai semua yang lalu depan tu pandang..bila tengah malam pula kami stay up untuk menyiapkan tesis dan asaiment...dah malam perut pun mula lah lapar,bekalan yang ada hanya megi,masak megi dan makan ramai-ramai dengan air tea panas..biar pun tak sedap sangat tapi itu lah bila dah makan ramai-ramai memang ternyata lain sangat rasanya...weekend kami jarang duduk di asrama je,selalunya akan pergi main boling di astaka,pergi giant,mydin mall,.,cherating,mesra mall dan sekayu mencipta seribu kenangan untuk kami semua...sungguh semua itu takkan dapat aku lupakn..aku tahu aku bukan kawan atau sahabat yang baik untuk kamu semua,tapi aku sayangkan persahabatan kita,yang takkan ada galang gantinya..aku tahu aku pernah melukakan hati menggores hati dengan kata-kata dan perbuatan aku.tapi tanpa kamu semua aku kesunyian.aku dah hilang sahabat untuk berborak,untuk bercerita,outing,..seolah-olah aku dah hilang semua..aku tak tahu kenapa terlalu merindui semua itu..bersama kamu semua aku seolah-olah dalam dunia baru...sekalipun aku berjumpa kawan baru aku takkan pernah lupa kamu semua..walaupun aku tahu takde sesiapa yang ingat pada aku tapi insyallah selagi aku masih bernyawa aku akan ingat sahabat-sahabat yang membuatkan aku menangis dan ketawa semasa kita sama-sama berjuang mencari ilmu dulu...aku akan selalu mendoakan kamu semua walaupun kita jauh..terima kasih kerana sudi menjadi sahabat aku sepanjang 3 tahun aku berada di sana..terlalu sayangkan kamu semua kerana ALLAH dan aku juga merindui kamu semua kerana ALLAH...:(

Sunday, 1 April 2012

berpisah jua..bertemu kerana ALLAH dan berpisah juga kerna ALLAH

21/03/2012.ITU lah tarikh perpisahan kami semua,.sungguh sedih aku rasakan.Di UNISZA kami bertemu,di LCCT kami berpisah.malam itu semuanya pulang dan membawa haluan masing-masing.kenangan pergi sarawak takkan akan aku lupakan.selama hampir setahun kami merancang untuk membuat program ini.berbagai-bagai halangan yang kami terpaksa harungi.bayangkan semua kos pergi sana kami yang kena tanggung dengan duit kami sendiri,pihak u hanya menyediakan bas pergi ke kl sahaja dan balik ke terengganu.penginapan,pengangkutan dan makan minum sepanjang berada di bumi Kenyalang itu kami harus guna duit poket sendiri.kami masih student.banyak duit kena pakai,tambahan pula kami di tahun akhir,banyak yang kena selesaikan seperti kertas kerja atau tesis.memang semua itu memeningkan kepala kami warga pti sem6.tapi kami tekad untuk mencari sponsor luar.walaupun tak banyak yang kami dapat tapi alhamdulillah dapat juga menampung sedikit sebanyak yang mana kurang.,pada awalnya kami merancang untuk membuat program bersama anak yatim dan sukan persahabatan bersama dengan aadk sarawak,tp kami hanya mampu merancang Tuhan yang menentukan.pada saat akhir dalam dua atau tiga hari sebelum kami pergi sana,pihak mereka telah membatalkan program itu di atas sebab yang tak dapat dielakkan.jadi untuk yang formal kami hanya pergi ke DUN sarawak,Mahkamah Syariah,kami bertolak dari UniSZA pada hari jumaat malam.pukul 10 lebih kami bertolak,kali ini perjalanan tidak sama seperti pergi ke kl beberapa minggu yang sudah,ini kerana pemandu bas sangat2 tidak mesra seperti Pok Lan dan Pok Yo.sepanjang perjalanan ke sana kami semua senyap sahaja.semua tidur,sampai pun agak awal.kami bersiap2 di masjid putrajaya dan seterusnya bertolak ke kediaman PM.waktu tengah hari pula kami makan di rumah mr presiden iaitu Cepet.bersusah payah emak dia menyediakan makan tengah hari untuk kami semua.terima kasih sebab menyediakan makanan yang sangat enak:-)...selepas makan tengahhari dan solat zohor kami pergi ke lcct memandangkan flight kami pukul 4.35 untuk penerbangan yang pertama.semasa pergi ke kuching ada 3 group.alhamdulillah aku group yang pertama dan sebelah ain pula tu.malam pertama kami pergi ke kubahria untuk makan malam,.tiada apa yang menarik disana.barang pun tak banyak dijual.kami menginap di Home Stay Nadin.ada 6 bilik semuanya setiap bilik 3 orang.memang mewah homestay tu.semua kelengkapan disitu amat2 selesa.berbaloi dengan bayarannya.hari pertama kami dibumi kenyalang itu,uncle aka driver bus kami sepanjang berada di sarawak membawa kami ke perkampungan budaya.bayaran masuk untuk pelajar hanya rm15.memang besar perkampungan budaya yang menempatkan masyarakat melayu,melanau,iban dan lain2 lagi.di sana pelbagai pengalaman yang kami dapat dari pelbagai budaya.palingbest ketika menari kebudayaan dirumah melanau dan semasa di istana budaya,.kami semua dijemput naik ke atas pentas untuk menari tarian zapin bersama penari2 mereka,bermacam-macam gelagat yang dapat dilihat.baru lah aku tahu yang aku sangat keras untuk menari tarian traditional.,tapi itulah pengalaman yang tak mungkin akan aku lupakan.sangat2 sweet.then tengah hari tu plak kami pergi ke waterfront.kat situ lah kami membeli belah.memang sakan semua bershopping.aktiviti kami berakhir pukul 6 petang.malam tu semua dah bersepakat untuk memasak dan makan malam bersama.esoknya pula kami ke dewan undangan negeri sarawak,kalau hari pertama tema kami warna merah hari kedua pula warna pink..sangat2 menyerlah kedua-dua warna itu.selepas ke dun kami pergi ke muzium dan seterusnya ialah lawatan sosial,saat2 yang kami tunggu,memandangkan semua perlu berkumpul pukul 6 petang aku,ain,mona dan suzi bersepakat untuk pergi tengok wayang di parkson.Kami menonton cerita 7 petala cinta.nampaknya cerita ini tidak mendapat sambutan.bertemakan romantik islamik jalan ceritanya agak menarik cuma part ending aku tak puas hati.hari ketiga kami semua pergi ke mahkamah syariah,,sambutan sangat ok,layanan yang sangat mesra dari pihak mereka sehingga ketua hakim negeri sarawak sanggup turun.dalam mahkamah tu sempat juga lah kami posing amik gambar tumpang bergaya kat tempat hakim,kandang pesalah,saksi dan etc.hari yang ketiga kami pulang agak awal sebab malamnya kami ada dinner dengan yb.memandangkan esoknya dah nak balik semua ambik kesempatan untuk kemas barang.sebelum balik sempat singgah mall the spring.better than mall yang kami semua pergi dekat waterfront.semua ada di mall ni.malam tu kami pergi dinner,makan steamboat,memandangkan tempat makan tu tak boleh pasang montaj so kami semua bersepakat nak buat makan supper sambil menonton montaj tu.hanya montaj dan kek yang tak seberapa tu saja aku dapat bagi pada kamoo semua.selebihnya aku tidak mampu,sebelum acara potong kek kami semua memberi ucapan terakhir.setiap seorang wajib memberi ucapan,.itulah saat paling menyentuh hati kami sepanjang berada di sana.persahabatan kami tiada galang gantinya,esoknya sebelum pergi ke Kuching International Airport kami singgah di kilang kek Dayang Salhah,rupanya hanya seberang waterfront yang kami selalu lepak tu saja.the last one kami semua pergi muzium kuching.bagi yang minat kuching oklah tapi tak bagi aku.huhu..memang aku kurang bab-bab tengok benda macam tu,kami sampai di airport agak awal.selepas check in semua tiba2 saja ada masalah,hand luggage seorang satu sahaja.itu sangat2 membengangkan kami,yela kena tambah duit saat2 akhir.padahal dalam flight tu tak penuh pun orang,.kami smpai di LCCT agak awal tapi harus tunggu group kedua sampai.pukul 10.30 malam,tibalah saat kami semua berpisah,semua orang yang ada di LCCT itu memandang kami pelik,ye la kami semua dup nangis kat situ,tengah2 orang ramai,nak buat macam mana,perasaan ini tak boleh di tahan-tahan,plus akan berpisah dengan rakan seperjuangan yang selama ini 3 tahun kami berkongsi suka duka.memang aku sedih sangat-sangat malam tu.berpisah dengan mereka semua dan yang balik ke terengganu hanyalah beberapa orang je.sepanjang perjalanan kami tidak banyak berbual.semua tidur je,sarapan pagi di kedai dekat marang pun hanya satu meja sahaja yang selalunya kami semua duduk antara 3 or 4 meja,tapi pagi itu semuanya berbeza.AIN,MONA,SUZI,JIHA,SYERA,INTAN,ANNE,PIQA,NISA',MASHI,PIPAH,EQA,CT,ZATI,EMAN,RAISAH,LINA,JANNAH,LIN,ANIS,CEPET,BULAT,AMEER,AZIM,ANIP,PADIL,POJI,ISMAT,,,, aku akan ingt kamoo semua.. KITA SAHABAT UNTUK SELAMANYA..aku sayang kamoo semua kerana ALLAH..tiada apa yang dapat putuskan persahabatan kita.aku harap walaupun kita semua dah jauh dan terpisah oleh jarak tapi kita semua akan tetap akan berhubung dengan apa jua cara sekalipun.3 tahun,semua memori suka duka kita aku takkan pernah lupakan.kamoo semua sahabat terbaikk aku,kita semua rapat seumpama satu family.aku harap kita semua dapat kekalkan ikatan itu...






Sunday, 11 March 2012

sakitnya sebuah perpisahan itu.

entah kenapa,aku dah dapat rasakan perpisahan yang bakal aku tempuhi.sungguh aku tak cukup kuat atau memang aku tak kuat.perpisahan itu amat sakit dan pedih aku rasakan.biarpun masih berbaki beberapa hari,aku sudah mula mengalirkan airmata bila membaca status sahabat-sahabat aku di fb mahupun twitter.susah untuk aku melepaskan semua pergi dengan senyuman.dan agaknya memang mustahil untuk aku tersenyum lagi.mereka telah menceriakan hari aku.mengenali mereka sangat indah aku rasakan.pelbagai aktiviti kami lakukan bersama,sukan,berkelah,outing,tidak kira pergi bermain bowling hinggalah ke permainan traditional kami lakukan bersama.selepas ini?aku sudah tidak akan berjumpa insan seperti kalian lagi.sebak aku rasakan.selepas ini aku tidak ada lagi teman untuk keluar bersama-sama,tiada lagi teman untuk puasa bersama-sama.setiap malam kami akan makan bersama-sama.kini semuanya akan sepi.tiada lagi gelak ketawa.yang tinggal hanyalah sebuah kenangan yang dapat aku ingat sentiasa.3 tahun walaupun tempoh itu nampak bagaikan lama tapi masa berlalu terlalu pantas.esok adalah harinya.hari dimana aku akan habeskan exam aku selepas enam semester aku berada disini.dan esok juga lah hari terakhir aku akan berjumpa dengan tenaga-tenaga pengajar aku,blok2 kuliah yang selama ini memberikan keselesaan untuk aku menuntut ilmu.maaf kawan-kawan.hati aku sudah tidak kuat bila memikirkan semua itu.walaupun perpisahan dan pertemuan itu adat dunia,tapi aku tidak mampu menipu hati aku. aku sudah mula menangis,menangisi akan sebuah perpisahan.memori yang tercipta antara kita terlalu banyak untuk disingkap satu persatu.cukuplah aku cakap bahawa aku sangat gembira mengenali semua rakan-rakan pentadbiran islam yang selama 6sem mengenali aku.selepas ini tiada lagi pertemuan,tiada lagi aktiviti yang dapat kita lakukan bersama,kerana semua sudah membawa haluan masing-masing.biarlah mereka semua mengatakan aku lemah sebab aku memang tidak kuat untuk menempuhi perpisahan itu..sahabat2ku,aku memohon maaf sekiranya selama 6 sem kita bersama,aku pernah menyakiti hati kamoo semua,pernah membuat kamu semua terluka dengan perbuatan mahupun percakapan aku..aku sayangkan kamoo semua sepenuh hati dan kerana ALLAH..

Friday, 2 March 2012

kemalasan semakin terokk melanda

JUM SEMUA KITA BERSUKAN..^^
hanya tinggal dua hari je lagi nak exam.first paper adalah law,takot sangat tapi entah kenapa malas gila nak baca.ari demi ari makin malas bukan makin rajin.dalam kepala ni macam dah kena mind set dah nak habis belajar.memang sedih nak berpisah dengan kawan-kawan tapi untuk stay kat sini memang dah tak sanggup lagi.cukuplah selama tiga tahun aku behijrah ke negeri orang.aku ingin duduk di kelate pula.dah lama tinggalkan tempat tu.rindu sungguh kat negeri aku especially my room..entah macam mana nasib aku lepas habis belajar ni.ingat nak kerja tapi aku tahu tak semudah tu..memandangkan aku hanya beberapa minggu je kat bumi terengganu ni.aku ingin pergi semua tempat yang tak pernah aku pergi dan aku ingin rakam kan saat2 terakhir bersama kawan2 semua..

sayang kamoo kerana ALLAH

fuh sudah agak lama blog ini tak diupdate.memang bersawang.disebabkan kebizian dengan final,nak kejar tarikh tesis lagi before this,apa-apa pun alhamdulillah tesis telah selamat di hantar,moga mendapat keputusan yang tidak mengecewakan.amin..kini aku dalam minggu belajar atau lebih dikenali sebagai 'stduy week'..nama je study week tapi entah apa yang aku study aku pun tak tahu,study fb,novel,twitter and etc.memang terok lah aku ni,huhu.dah sem akhir pun still macam ini jugak,minggu sudah kami aka pti baru sahaja selesai membuat satu lawatan jelajah siswa ke DBKL n KWSP..sungguh aku memang seronok mengikuti program tu.semuanya memberikan komitmen yang sangat hebat.pelajar lelaki kelas kami sangat-sangat mengambil berat.dan pelajar-pelajar perempuan pula sangat berdedikasi.Pagi tu kami pergi DBKL,memang mendapat sambutan dari pihak mereka,sambutan yang sangat memberansangkan kami.sungguh terkejut bila orang atasan mereka memberikan komitmen dan sanggup turun padang untuk meluangkan masa bersama kami..kami sangat hargai jasa baik En Sophian dan En Khairul dan yang lain2.Lepas lunch kami semua bergerak ke KWSP pula,dekat KWSP sambutan nya sama dengan DBKL.Puan yang bagi speech pada kami semua umpama lecturer.sangat mengambil berat tentang macam mana keadaan kami..pada waktu malam pula kami semua pergi The Mines,esoknya pergi ke UIA..Kami beruntung mendapat driver2 yang tersangat sporting iaitu Pok Lan n Pok Yo,sungguh gelagat mereka sangat mencuit hati,kami bertuah mendapat driver yang sangat peramah macam tu.layan kitorg sperti anak sendiri..tapi yang sedihnye bila otw balik tu ramai yang dah tak ada,masing-masing turun ke destinasi.sungguh waktu itu aku rasa ingin sangat menangis.sedih akan perpisahan yang berlaku.walau aku cube kuatkan hati tapi ia tetap terkesan di hati kecilku ini.kawan-kawan yang tinggal dalam bas tu pun seakan merasai perkara yang sama.pergi dan pulang sangat berbeza.hati ini tak mampu menahan sebak melihat kawan-kawan yang pergi seorang demi seorang.tapi harus akur dengan lumrah kehidupan..sekarang semua warga pti bacth 09/10 sedang struggle untuk final exam yang bakal kami duduki pada 5/3/12 until 12/3/12.doakan kami semua berjaya ye..

p/s::tak sabar nak pergi sarawak lepas exam..^_^

jejaka pti

suka tengok pic ni^^

inilah dia pok lan n pok  yo..driver kami

perintisian unisza..luv u all

time prg ramai n meriah je:-D

bila balik da kosong smua seat.sunyi sepi:-(

mr froggy ku digntung oleh pokyo..huhu

Sunday, 12 February 2012

semua itu hanyalah sejarah nan lalu

Selalu kite bertanya pada hati kita,mengapa masih ada airmata ini,mengalir walau tika kita melepaskan cinta itu,berlalu pergi dengan hati yang rela..Dan kita memandang sayu pada bayang yang berlalu,dengan hati yang berat....

 Menangisi keseorangan dalam menjejak perginya wajah yang pernah membuatkan kita bahagia...sedangkan kita ikhlas melepaskan cinta itu berlalu namun mengapa mesti ada lagi air mata yang mengalir tanpa ada belas??

                   Bila sedang diri merasakan adanya cinta,semua orang pandai berbicara tentang cinta..beruntunglah mereka yang punyai bahagia tika cinta itu hadir...


 Dan kadang kita merintih sayu...mengenang kembali wajah bahagia yang pernah bertemu..mengapa masih ada rindu tika tiada lagi kembali waktu itu..dan masih lagi merasakan dalam yang amat pada kenangan yang mengusik jiwa..walau kita tahu,masa yang dulu takkan waktu berputar..mengapa masih ada bayang semalam tika wajah itu sudah tiada lagi di sisi?

                Bercinta memang mudah,untuk dicintai juga mudah.tapi untuk dicintai orang yang kita cintai,itulah sukar diperolehi.


Kita kadang selalu saja asyik melayani perasaan saban hari..seolah itu saja yang di minda tanpa memikirkan hal yang lebih penting dari soal hati...Lemah kita dalam menghadapi hari mendatang dan berkejaran mencari cinta seolah difikirkan sudah hilang.

Dan kenangan itu selalu datang dan sering mengusik jiwa, pada masa kesunyian atau di kala sepi yang panjang..kenangan sering dikaitkan dengan pengalaman yang manis atau kenangan yang tidak dapat dilupakan...kenangan akan terus mekar untuk diingati dan amat susah dilupa..

                                Buat seseorang yang kamu masih mencintai dan menaruh harapan, kamu pasti akan selalu mengingat setiap kejadian yang kamu lalui bersama dia, dan saat itu mata kamu pasti berkaca,.kerana saat bersama si dia tidak akan berulang lagi.. dan kerana setiap saat bersama si dia adalah saat yang amat berharga..


Dan jika ditakdirkan menjadi hak kita,sudah tentunya kita akan perolehi..apa yang kita faham tentang takdir dan ketentuanNya..siapa lah kita untuk terusa mengeluh dan menidakkan kebenaran yang telah ditentukanNya..kita cumalah hamba ALLAH yang mana wajib mempercayai dan menerima Rukun Iman.

             Jangan melepaskan apa yang berada berhampiran dengan kita bermimpikan apa yang jauh daripada kita...


Kadang-kadang kita selalu dengan khayalan diri kita dan masih mengharap cinta itu milik kita..sedangkan suratan telah nyata dan masih lagi kita tidak dapat menerima kenyataan itu..hakikatnya kita telah berpisah dan mungkin cinta itu sudah pudar..tapi kerana kita sombong diri atau tidak dapat menerima kenyataan,dan kita selalu saja menceriakan diri kita dengan satu perbohongan yang nyata,..menanti dan menunggu cinta yang tidak pasti.

Itu lah kita,selalu tertewas dengan bisikan halus menyedapkan hati kita,membuatkan kita terus dalam lena yang panjang..

Sedarlah dan kembalilah ke alam yang nyata..cinta itu bukan milik kita lagi..cukuplah sudah merindu dan meratapi perginya rasa itu yang kita rasakan cinta..sebenarnya itu bukan lagi cinta sejati..tidak melepaskan apa yang bukan milik kita..sedangkan masa yang berlalu tidak menunggu kita..sesungguhnya kita dalam kerugiaan yang nyata..membazirkan perasaan dan masa hanya kerana masih lagi tidak dapat menerima hakikat,..

                  Jangan diharapkan satu mimpi indah menjadi nyata jika ianya masih lagi di dalam lena yang panjang..

Saturday, 11 February 2012

siku ku sAKIt

petang tadi kitorang bermain game,.sape 'kitorang' yang aku maksudkan ialah aku sendiri,ain,mona,anne,jannah,fatin,lina n syera.mula-mula main bola kaki tiga.main kejap je dah pancit,memang penat gila lah,huhu.tak larat kot nak lari,at the last aku mengalah je dari dikejar.and then kami bermain getah,memang best sangat2 plus dah lama tak main,dulu teringat dekat kampung selalu main petang-petang.sungguh indah saat tu.aku memang main sungguh-sungguh petang tadi dah alang-alang nak main kan.huhu..berapa kali kot aku terbaring jatuh tergolek atas rumput tapi seriously im so excited,bila malam menjelma badan-badan aku dah sakit,terutama pinggang aku,dan siku aku rasa sakit sangat.mungkin kesan jatuh tadi kot.masa main dan lepas main tak rasa apa-apa.dah malam mula lah semua sakit-sakit.tapi nak buat macam mana terima jelah kan.sekarang dah pukul3 pagi tapi kami (mona,lina,jannah,ain) masih bersengkang mata membuat tesis yang perlu di submit ari ahad ini iaitu 12/2/2012.disebabkan selama ni tesis kami buat dengan tidak bersungguh-sungguh so malam ni terpaksa lah bertungkus lumus untuk siapkan sebelum tarikhnya kerana tanpa tesis ini kami tidak boleh graduate.mungkin sekarang amat-amat perit kami rasakan untuk menyiapkan tesis ini tapi bila lepas ini kami akan mengenangkan saat ini bila semua dah berjauhan nanti.cerita pasal berjauhan ni.aku hanya ada dua minggu lagi selepas tu aku akan cuti study week selama seminggu and then aku akan exam sebanyak lima paper sebelum menghabeskan pelajaran aku di unisza selama tiga tahun.exam kali ni agak mencabar sebab memang tak ada gaps pun.tapi takpe lah cepat sikit kot habis.memang tak sabar rasanya nak habiskan pelajaran di bumi unisza ni.terlalu banyak kenangan pahit sepanjang belajar disini.tapi aku dapat kenangan yang paling istimewa iaitu berjumpa dengan kawan-kawan sekelas yang sangat gila-gila.kadang-kadang kerisauan ini di timbuk di hati kecil adakah aku akan dapat serasikan diri di tempat lain sepertimana aku serasi dengan kawan-kawan aku dalam kelas diploma pentadbiran islam.apa-apa pun dalam masa yang amat singkat yang ada ni aku ingin sangat habiskan masa dengan semua kawan-kawan aku agar aku dapat ciptakan kenangan dan habiskan masa bersama mereka sebelum semua masing-masing pulang ke tempat asal,thats my wish..^_^

Wednesday, 8 February 2012

biarkan dia pergi

Jika kita benar benar menyayangi seseorang...
Maka biarkan dia pergi dengan kebahagiaanya..

 Kerana kebahagiaanya akan membuat kita bahagia jika kita betul-betul
sayanginya...
Kerana gembiranya dia akan buat rasa itulah hadiah dari diri kita.

 Saya menyayangi awklah sebab saya melangkah pergi,demi kebahagiaan awak..
Saya doakan supaya suatu hari nanti awak akan temui apa yang awk cari..

Supaya suatu hari nanti awak akan memahami apa erti SAYANG sebenar...
Supaya suatu hari nanti awak akan dapat mengetahui,, bagaimana betapa SAYANG seseorang dan semoga awk takkan pernah terlewat untuk menghargainya...

forgive n forget

melupakan dy adalah y g terbaek untk diri ak . ya allah , kuatkan lah diri ni . sesungguhnya , hati ni maseh terlalu sayang . tp ak percaya , ni sume takdir :')  hati org tak boleh dipaksa . arini ak dapat satu lg cerita , tbe2 ak tersedar , ak tau ape yg ak wat ni salah . ak da bazirkan airmata ak hanya untk dy tiap2 malam . sedangkan dy ? bahagia ngn org lain :'( ya allah , ak rindu dy . tp dlm masa yg sama ak kene relakan sume ni . aku kene lupakan ! lupakan ! lupakan dy !  ya allah , ak cube tersenyum bile tgk dy bahagia , tp hakikatnya , ak menangis :'(   ak kene lupakan ape yg da jadi , ak xleh trus menerus mcm ni . ak kene kuat , mencari yg lain seperti dy ?? oh tidak sama sekali , ak bkn mcm tu . hati ak bukan senang di tukar ganti .. dan ak tidak lagi menunggu si dy untk kembali :") ya !! aku lebih senang hidup sendiri . . bak kata org , dalam setiap perhubungan perlu ad pengorbanan . xpe , ak korban kan perasaan sndiri untk tgk org len bahagia .. 
# ya allah ya tuhan ku , kau berikanlah dy kebahagiaan . sesungguhnya dy juga berhak untk bahagia .. walaupun sesungguhnya hati ak ni tak sanggup melihat kebahagiaan dy bersama orang lain . wahai hati , bersabarlah .... berhentilah kau menangisi pemergian dy . wahai airmata ku , berhentilah kau dri trus mengalir ... mata ku ini da terlalu penat untk menangisi kekecewaan ni ..lupakan segala2nya tentang dy :) kerana ak juga berhak bahagia ..FORGET N FORGIVE .

Tuesday, 31 January 2012

anything bout JODOH...

Jodoh seperti rezeki, ia telah ditentukan. Namun, kita tidak tahu apa yang telah ditentukan oleh Allah. Dengan berpegang pada hakikat itu kita diperintahkan-Nya agar berusaha.

Carilah jodoh yang baik, carilah rezeki yang baik dengan jalan yang baik juga. Siapa jodoh kita? Berapa banyak rezeki kita? Dan bila? Itu bukan kerja kita. Itu ketentuan Allah. Milik kita hanya usaha.
Jadi, berusahalah dengan baik, Allah pasti tidak akan mengecewakan kita. Wajib menerima takdir tidak menolak kewajiban untuk mentadbir.
“Dulu saya tidak pernah melihat wajah bakal isteri saya,” kata seorang abang yang sangat saya hormati.
“Pelik tu bang. Bagaimana jodoh abang diaturkan?”
“Ikut pilihan guru agama yang mengajar saya,” jawabnya pendek.
“Mengapa tidak mahu melihat wajahnya? Kan itu dibenarkan oleh syariat? Barangkali sebab waktu itu tidak ada ruangan sosial seperti Facebook dan Twitter?” gurau saya.
“Memang belum ada. Tetapi ada cara lain. Gambar dan cara-cara yang lain ada, tetapi sebenarnya ada sebab lain…”

Dalam diam, saya rasa hairan. Wajahnya saya tenung. Dia orang yang sangat saya hormati. Sahsiah dan kepimpinannya sangat menawan hati. Tentu ada sebab yang solid untuk dia bersikap demikian.
“Sebelum aktif sebagai aktivis Islam seperti sekarang, saya pernah menjalin hubungan cinta. Dia teman lama sejak di sekolah rendah lagi,” jelasnya dengan tenang.
“Habis mengapa putus?”
“Kami putus kerana dia ada jalan tersendiri. Saya ajak bersama saya dalam perjuangan Islam ini tetapi dia selesa dengan gayanya. Lepas, bebas. Jadi kami berpisah setelah 10 tahun bercinta.”
Wah, ini kisah cinta yang  dramatik! Saya tidak sangka sama sekali dia yang selama ini kelihatan begitu iltizam, tegas dan berwibawa pernah melalui tragedi cinta.

Isteri Amanah
“Itu kisah sebelumnya. Tetapi bagaimana dengan kisah pertemuan dengan isteri abang sekarang?” kata saya beralih kepada maksud asal pertanyaan.
“Setelah putus, abang terus pinta guru agama carikan jodoh. Ingin fokus kepada gerakan dan amal Islami tanpa diganggu gugat lagi oleh emosi cinta.”
“Tetapi mengapa abang tidak mahu melihat bakal isteri pilihan guru? Tidak dibenarkan?”
“Itu keputusan personal saya. Guru memberi kebebasan. Mahu melihat dulu, silakan. Tidak mahu, tidak mengapa.”
“Dan abang memilih untuk tidak melihat. Kenapa?”
“Eh, kamu masih tegar dengan soalan asal? Begini, bekas kekasih abang dulu sangat cantik. Abang takut perasaan abang diganggu oleh godaan perbandingan. Takut-takut, bakal isteri tidak secantik kekasih lama. Jadi abang tekad, nikah terus tanpa melihat wajahnya.”
Saya terkesima sebentar dan dengan pantas saya bertanya kembali, “Tetapi abang akan terpaksa juga membuat perbandingan setelah bernikah bukan? Setelah nikah, abang akan melihat wajahnya. Dan ketika itu mahu tak mahu godaan perbandingan akan datang juga.”
Sekali lagi dia senyum. Matanya bersinar-sinar dengan keyakinan. Jauh di lubuk hati, saya mengakui, dia memang bercakap dari hatinya.
“Amat jauh bezanya antara membandingkan wanita lain dengan bakal wanita yang akan kita nikahi dengan wanita yang telah kita nikahi…”
Pendek dia menjawabnya, namun terus menusuk ke hati saya. Tanpa saya pinta dia menyambung, “Apabila seorang wanita telah kita nikahi dengan sah, dialah wanita yang diamanahkan oleh Allah untuk kita bimbing dan pimpin menuju syurga. Nasib kita dunia dan akhirat sangat berkait rapat dengannya. Dia adalah jodoh yang ditakdirkan buat kita. Dialah wanita yang pasrah dan menyerah kepada kita atas nama Allah. Pada waktu itu, bagaimanapun keadaan wajahnya, siapa pun dia, sudah menjadi soal kedua.”


Cantik Itu Relatif dan Subjektif
“Abang tidak takut, kalau tiba-tiba wajah atau keadaannya tidak serasi dengan cita rasa abang? Maksudnya, er… er… kita masih manusia bukan?” saya menduga hatinya.
Dia ketawa tiba-tiba.
“Ya, kita masih manusia. Tetapi kita bukan sekadar manusia. Kita hamba Allah dan khalifah. Isteri ialah teman kita untuk memikul amanah dua misi berat itu. Untuk melaksanakannya, kita bukan hanya perlukan kecantikan seorang wanita, tetapi ilmunya, akhlaknya, sifat pengorbanannya dan kesetiaannya.”
“Jadi, untuk itu kecantikan tidak penting?”
“Semua yang datang daripada Allah ada kebaikannya. Namun ingat, Allah lebih tahu apa yang baik untuk kita berbanding kita sendiri. Sesiapa yang tekad menjadi hamba Allah dan khalifah, pasti tidak akan dikecewakan-Nya. Orang yang baik berhak mendapat yang baik, bukan begitu?”
“Bukan yang cantik?” jolok saya lagi.
“Cantik itu relatif dan sangat subjektif. Beauty is in the eye of the beholder, bukankah begitu? Cita rasa manusia tentang kecantikan tidak sama. Malah ia juga berubah-ubah mengikut masa, usia dan keadaan. Tetapi yang baik itu mutlak dan lebih kekal sifatnya,” balasnya dengan yakin.
“Maksud abang?”
Dia diam. Termenung sebentar. Mungkin mencari-cari bahasa kata untuk menterjermahkan bahasa rasa.
“Kecantikan seorang wanita tidak sama tafsirannya. Orang budiman dan beriman, menilai kecantikan kepada budi dan akhlak. Pemuja hedonisme dan materialisme hanya fokus kepada kecantikan wajah dan daya tarikan seksual.”
Ketika saya ingin menyampuk, dia menambah lagi, “Cantik juga relatif mengikut keadaan. Jelitawan sekalipun akan nampak hodoh dan membosankan apabila asyik marah-marah dan merampus. Sebaliknya, wanita yang sederhana sahaja wajahnya akan nampak manis apabila sentiasa tersenyum, sedia membantu dan memahami hati suami.”
“Oh, betul juga tu!” kata saya. Teringat betapa ada seorang kenalan yang sering mengeluh tentang isterinya, “Sedap di mata tetapi sakit di hati…”

Wasilah Memilih Jodoh
“Bagaimana sebaik selepas berkahwin? Tak terkilan?” ujar saya dengan soalan nakal.
“Memang dari segi kecantikan, isteri abang sekarang biasa-biasa sahaja.”
“Maksudnya yang dulu lebih cantik?”
“Kamu ni, fikirannya masih berkisar dan berlegar-legar di situ juga. Ingat, yang biasa-biasa akan jadi luar biasa cantik apabila makin lama kita bersama dengannya. Itulah pengalaman abang. Hari ke hari, kecantikan isteri semakin terserlah. Entahlah, apa yang Allah ubah. Wajah itu atau hati ini?”
Wah, dia seakan berfalsafah! Kata-katanya punya maksud yang tersirat.
“Apa kaitannya dengan hati?” layan lagi. Ingin saya terus mencungkil mutiara hikmah daripadanya.
“Kalau hati kita indah, kita akan sentiasa melihat keindahan. Sebaliknya kalau hati rosak, keindahan tidak akan ketara, sekalipun sudah tampak di depan mata. Atau kita mungkin akan mudah bosan dengan apa yang ada lalu mula mencari lagi. Percayalah, orang yang rosak hatinya akan menjadi pemburu kecantikan yang fatamorgana!”
‘Ah, tentu dia bahagia kini!’ bisik hati saya sendiri.
“Apa panduan abang jika semua ini ingin saya tuliskan?”
“Pilihlah jodoh dengan dua cara. Pertama, jadilah orang yang baik. Insya-Allah, kita akan mendapat jodoh yang baik. Kedua, ikutlah pilihan orang yang baik. Orang yang baik akan memilih yang baik untuk jadi pasangan hidup kita.”

Jadi Orang Baik dan Pilihan Orang Baik
“Tapi bang, ramai yang menolak kaedah kedua. Kata mereka, mana mungkin kita menyerahkan hak kita memilih jodoh sendiri kepada ibu bapa, guru atau individu-individu lain sekalipun mereka orang yang baik-baik.”
“Tak mengapa. Kalau begitu, cuna cara pertama, jadilah orang yang baik.”
“Itu susah bang. Bukan mudah hendak menjadi orang yang baik. Ia satu proses yang panjang dan sukar menentukan apakah kita sudah jadi orang yang baik atau belum.”
Abang tersenyum lantas berkata, “Kamu menyoal bagi pihak orang lain bukan?”
Saya diam. Dalam senyap saya akui, inilah soalan yang sering diajukan oleh para remaja di luar sana.
“Kedua-dua cara itu boleh dijalankan serentak. Maksudnya, jika kita berusaha menjadi orang yang baik, insya-Allah, Allah akan kurniakan kita jodoh yang baik melalui pilihan orang baik. Ataupun kita berusaha menjadi orang yang baik sambil mencari orang yang baik sebagai jodoh, dan nanti pilihan kita itu direstui oleh orang yang baik!”
Wah, kedengaran berbelit-belit ayatnya, namun jika diamati ada kebenarannya.
“Tetapi ada juga mereka yang menolak pilihan orang yang baik bukan?”
“Kerana mereka bukan orang baik,” jawabnya pendek.
“Bukan, bukan begitu. Bolehkah terjadi orang baik menolak pilihan orang yang baik?”
“Ya, tidak mengapa. Tetapi mereka tetap menolaknya dengan cara yang baik. Itulah yang terjadi kepada seorang wanita yang bertanyakan haknya untuk menerima atau menolak jodoh yang dipilih oleh ibu bapanya kepada Rasulullah s.a.w.”
“Apa hikmah di sebalik kisah itu bang?”
“Kita boleh melihat persoalan ini dari dua dimensi. Pertama, mungkin ada anak-anak yang tidak baik menolak pilihan ibu bapa yang baik. Hikmahnya, Allah tidak mengizinkan orang yang baik menjadi pasangan orang yang tidak baik. Bukankah Allah telah berjanji, lelaki yang baik hanya untuk wanita yang baik dan begitulah sebaliknya?”
Saya terdiam. Benar-benar tenggelam dalam fikiran yang mendalam dengan luahan hikmah itu.

Jodoh Urusan Allah
“Dan mungkin juga anak itu orang baik tetapi ibu bapanya yang tidak baik itu memilih calon yang tidak baik sebagai pasangannya. Maka pada waktu itu syariat membenarkan si anak menolak pilihan ibu bapanya. Ya, itulah kaedah Allah untuk menyelamatkan orang baik daripada mendapat pasangan hidup yang jahat.”
“Bagaimana pula jika anak itu baik, dan ibu bapanya pun baik serta calon pilihan ibu bapanya juga baik, tetapi urusan pernikahan masih terbengkalai. Apa maknanya?” tanya saya inginkan penjelasan muktamad.
“Itulah takdir! Mungkin Allah menentukan ‘orang baik’ lain sebagai jodohnya. Sementara orang baik yang dicadangkan itu telah Allah tentukan dengan orang baik yang lain pula!”
Tiba-tiba saya teringat bagaimana Hafsah yang dicadangkan untuk menjadi calon isteri Sayidina Abu Bakar oleh ayahnya Sayidina Umar tetapi ditolak. Akhir Hafsah bernikah dengan Rasulullah s.a.w. Kebaikan sentiasa berlegar-legar dalam kalangan orang yang baik!
“Jodoh itu urusan Allah. Sudah dicatat sejak azali lagi. Tetapi prinsipnya tetap satu dan satu itulah yang wajib kita fahami. Orang yang baik berhak mendapat jodoh yang baik. Cuma sekali-sekala sahaja Allah menguji orang yang baik mendapat pasangan hidup yang jahat seperti Nabi Lut mendapat isteri yang jahat dan Asiyah yang bersuamikan Firaun laknatullah.”
“Apa hikmahnya kes yang berlaku sekali-sekala seperti itu?”
“Eh, abang bukan pakar hikmah! Tetapi mungkin Allah hendak meninggikan lagi darjah dan darjat orang baik ke tahap yang lebih tinggi.”
“Hikmah untuk kita?”
“Jika takdirnya pahit untuk kita, terimalah sebagai ubat. Katalah, kita sudah berusaha menjadi orang yang baik dan kita telah pun bernikah dengan pilihan orang yang baik, tetapi jika takdirnya  pasangan kita bermasalah… bersabarlah. Katakan pada diri bahawa itulah jalan yang ditentukan oleh Allah untuk kita mendapat syurga. Maka rebutlah pahala sabar dan redha seperti Nabi Lut dan Nabi Ayyub atau kesabaran seorang isteri bernama Siti Asiah.”
Tok, tok, tok. Tiba-tiba pintu bilik tulis saya diketuk. Wajah watak “abang bayangan” saya pergi tiba-tiba. Tersedar saya daripada lamunan yang panjang. Wajah isteri terserlah di sebalik pintu. Sebalik melihatnya terdetak dalam hati sendiri, apakah aku telah menjadi insan yang baik untuk memperbaikinya?
Ah, hati dilanda bimbang mengingatkan makna satu ungkapan yang pernah saya tulis dahulu: “Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu. JAdi, janji Allah tentang lelaki yang baik untuk wanita yang baik bukan hanya berlaku pada awal pernikahan, tetapi di pertengahannya, penghujungnya malah sepanjang jalan menuju syurga!”

Monday, 9 January 2012

kadang-kadang melepaskan,mempunyai erti bahagia.

...Kecewa bercinta bukan bermakna matlama dunia kita sudah pun berakhir..jangan kerana ditinggalkan oleh mereka,kita duduk termenung bertemankan airmata..sedangkan mereka sedang berbahagia dengan kekasih mereka yang baru..


Bahagia itu hadir di dalam hati kita walau kadang orang memandang kita tidak bahagia.Kerana bahagia itu tidak semestinya bersama dengan orang yang kita sayangi. Kadang bahagia itu terserlah melepaskan dan merelakan dengan ikhlas melihat orang yang kita cintai hidup bahagia walau bukan dengan kita...

Kadang kita merasakan bila kita dapat bersama sama dengan insan yang kita merasakan ada cinta antara dua hati adalah satu kebahagiaan yang kita cari selama ini. Sedang kita sendiri masih kabur di dalam mencari sesuatu yang di panggil bahagia. Adakah kita pasti dan yakin, bahagia itu ada bersama kita bila kita memiliki orang yang menyintai kita dan kita jua menyintai dia.. Itu lah kita, amat pasti pada suatu suratan yang kadang jua mempunyai kegagalan pada akhir cerita..

 Dan kenangan itu selalu datang dan sering mengusik jiwa, pada masa kesunyian atau di kala sepi yang panjang.. Kenagan sering dikaitkan dengan pengalaman yang manis atau kenangan  yang tidak dapat dilupakan..Kenagan akan terus mekar untuk diingati dan amat susah untuk di lupa..

 Buat seseorang yang kamu masih mencintai dan menaruh harapan, kamu pasti akan selalu mengingatu setiap kejadian yang kamu lalui bersama dia, dan saat itu mata kamu pasti berkaca, kerana saat bersama si dia itu tidak mungkin  berulang lagi.. dan kerana setiap saat berlalu bersama dia adalah saat yang amat berharga..

 Kita akan selalu leka akan perkara yang selalu asyik di buai perasaan sedangkan berada kita di sini bukanlah untuk menyesali perkara yang lepas..Namun sekuat mana kita untuk melupakan, kuat lagi kenangan itu datang mengusik di sanubari..

 Dan bahagia itu juga bukanlah satu kepastian yang kekal selamanya. Pasti ada dugaan dan ujian yang datang menimpa menduga sejauh mana kekuatan di dalam diri kita untuk mengatasinya. Dan di situ lah kita tahu adakah kita mampu untuk melawan arus sesuatu permasalahan yang timbul pada sesuatu kesusaha,.

Merindui seseorang yang bukan menjadi milik kita lagi dan kenangan yang terukir amat mengusik jiwa..


Dan bila kita di uji, seharusnya kita sebagai hamba ALLAH bersabar dan melakukan yang terbaik supaya sesuatu perhubungan yang terjalin dapat dipertahankan. Di dalam menghadapinya kita harus ada usaha, kemudian berdoa dan bertawakal kepada ALLAH..

 Hidup kita bukan untuk memperjuangkan cinta sesama insan.. Walau itu menjadi lumrah di dalam kehidupan kita, tapi letakkan yang utama di dalam hati kita cintakan ALLAH, seterusnya Rasul,.Cubalah untuk memperbaiki sikap kita yang semakin hari semakin jauh dalam mencari hakikat.. Menangislah tika iman kita semakin hilang dan tabahlah hati bila cinta sesama manusia tidak kesampaian..



Saturday, 7 January 2012

y i cant forget the past..

sudah seminggu kita di tahun baru.sangat sekejap masa sekarang kan..sedar tak sedar cuti dah tamat.esok akan bermula kelas dan kehidupan aku sebagai seorang pelajar di semester akhir telah bermula selepas cuti selama seminggu..tapi entah kenapa malam ini aku rasa sangat-sangat sayu.sangat sedih dan tiba-tiba rasa down.rasa apakah ini?kenapa ia mengundang lagi?sudah hampir dua bulan peristiwa itu berlalu,dan sebelum-sebelum ini aku amat yakin dengan hati aku.tapi kenapa hati ku pada malam ini rasa tersangat sayu..sungguh,aku tidak ingin hidup dalam kenangan lama.sebab ia hanya akan menyakitkan aku.cukup-cukuplah dengan apa aku rasa,apa aku tanggung.sukar untuk diluahkan dengan kata-kata.aku terlalu ingin lupakan apa yang dah berlalu dalam hidup ku.untuk apa aku ingat lagi sedangkan iany sangat-sangat pahit dan perit.hati ku sudah hancur,retak seribu,tak mungkin bercantum lagi,hanya satu aku pinta,biarlah semuanya berlalu dari hati aku,aku yakin aku mampu,cuma semuanya memerlukan masa.bukan sesenang itu untuk kita buang seseorang dalam hidup kita.aku percaya everything happen for a reason.mungkin ini pengalaman aku semasa belajar disini.aku akan terus kuatkan hati aku,aku terus berdiri tanpa semangat dan dorongan daripadanya,sebab aku tahu aku mampu,jika dulu sebelum dia hadir aku mampu,kenapa sekarang tidak.biarlah seberapa banyak dia ingin menghina diri aku,biarlah mulut dia dan kawan-kawan dia mengata aku dari belakang,biarkan sehingga mereka penat dan rasa puas sebab boleh menghina orang.aku tak punya kuasa untuk sekat kebebasan seseorang itu,andai dia bahagia dengan jalan yang dia pilih sekarang,aku doakan yang terbaik untuk dirinya.Insyallah aku juga mampu untuk hidup tanpa dia seperti mana dia mampu lakukan..tak perlu rasa rugi apa-apa kerana dia yang tidak mahu,bukan diri aku,dirinya yang mahukan begini untuk apa lagi aku terus mengharap apa-apa keajaiban yang akan berlaku..

Wednesday, 4 January 2012

Selamat Tahun Baru 2012:-)

alhamdulillah kte da d thun 2012..sudah msok thun bru..nth knp hati aku rse thun 2011 sekejap sgt..mgkin dlm thun itu pelbagai peristiwa yg berlaku...wlpn lbh byk pahit dr yg mnis aku hrus telan krn itu lah yg mematang kan aku..da msok thun len means umr aku pn da bertambah..waaa aku sdah tua...!!!...mcm x cye je kn..jp sgt mse berlalu...rse mcm bru smlm aku dp sekolah lg ngn kwn2..msih terbayang kenakalan aku dn kwn2 semasa di sekolah..dalam xsdar jgk aku da nk tmatkn pengajian di UniSZA...hnye tgl beberapa mgu je lg..n then after stdy week byk prgram yg aku kne join..ini prgram terakhir kami sementara masih bergelar mahasiswa/siswi unisza...hope prgram yg bakal kami ikuti ni akn eratkn lagi ikatan silaturahim antara kami pelajar2 islamic admin..

Tuesday, 3 January 2012

speechless

ari demi ari berlalu,sukar nk ungkap pe yg aku rse dlm hati ni..mmg kecewa..tp spe aku nk persoalkn smua tu..i have my own reason..xperlu nk persoalkn pape..slme ni aku cbe bt baik tp mmg btol la kebaikn yg d beri xkn pernah nmpak hnye keburukan yg akn d ungkit selalu...mase berlalu kian pntas tp dpt ku rse smkin jauh jarak smua itu..apakah smuanya akn berakhir dlm situasi sbgni...bkn aku mrh cme aku kecewa..sgt2...aku sllu jge ati org..slm berthun2,aku pndam je,tp once aku luah kn org xley nk trm pe aku ckp..sdangkan ape aku ckp itu  lah kebenaran..on my behalf,sllu nmpak xbtol,nmpak slh,tp on ur part..sllu nmpk btol je kn...aku trm baik bruk kamoo smua sbb manusia,xde yg perfect,...tp knp kamoo xley trm sprti mne aku trm..aku mengaku aku byk kelemahan..tp andai itu yg sllu d ungkit..utk ape lagi pertalian itu di bina..xgne aku seorg shje yg pertahankan..aku sygkn kamoo smua,aku xnk smua berakhr sprti ni stlh plbgai peristiwa kte lalui bersama..klo nk ckp aku kejam,jst proceed sbb aku thu kamoo xley trm kekurangn aku..bg aku ble kte ingin hbgn yg berkekalan kte kne trm baik buruk..aku hnye luahkn pe aku rse tp kamoo smua xley trm,sbb aku terlalu makan ati,memendam rse,.bkn aku nk ungkit tp btol la pe org ckp ble nk mrh igt ape kebaikan yg org tu da bt pd kte..klo ini pengakhirannye aku trm wlpn ati aku xredha..ape gne hnye aku seorg yg memahami erti pershbatan andai kamoo smua mengabaikan erti pershabatan itu sndiri..umpama bertepuk sebelah tangan..